2025-től gyökeres változásra számíthatunk az ingatlanvásárlás menetében Magyarországon, köszönhetően az új E-ingatlan-nyilvántartásnak (a továbbiakban: E-ING) rendszer bevezetésének. Sőt, az új rendszer még az ügyvédválasztást is befolyásolja!
Az új platformnak hála csökkenhet hazánkban az ingatlan-nyilvántartási eljárások átfutási ideje, de fontos, hogy tisztában legyünk az új szabályokkal a zökkenőmentes ügyintézés érdekében.
Milyen előnyökkel jár az elektronikus ingatlan-nyilvántartási rendszer?
Gyorsabb elbírálás
Az elektronikus eljárás nagy előnye, hogy az ingatlanügyi hatóság előtt az automatikus döntéshozatali eljárásokban akár néhány munkanap alatt elintézésre kerülhetnek ingatlanügyeink. A rövid határidő abban az esetben érvényesül, ha az Inyvhr. 136. § -ban feltüntetett feltételek egyike sem áll fenn, tehát ha a tulajdoni lap III. részén sem bejegyzett jog, sem tény nem szerepel.
A gyorsabb eljárás annak köszönhető, hogy az új rendszerben az ügyvéd által a földhivatal felé elektronikusan benyújtott beadványok automatikusan széljegyzésre kerülnek, majd emberi tényező nélkül kerülnek elbírálásra.
Gyorsabbá válik a hitelintézeti jelzálogjog törlése, sőt, az ingatlanok tulajdonviszonyainak feltárása is jelentősen lerövidül – ami eddig akár éveket is igénybe vett.
Ezzel az eljárással nemcsak időt és energiát spórolhatunk meg, hanem a papíralapú dokumentáció mennyiségét is csökkenthetjük, hozzájárulva a környezettudatosabb ügyintézéshez.
Több tulajdonostárs esetén egyszerűbbé válik az adásvétel aláírása
Az új rendszernek köszönhetően egy ingatlannal kapcsolatos tulajdonjog változást eredményező jogügyletet (pl. adásvételi, ajándékozási, haszonélvezeti jogot alapító szerződést) is gyorsabban meg lehet kötni, ha rendelkezünk a minősített elektronikus aláírások egyikével, mivel nincs szükség arra, hogy minden, az ügyletben részt vevő fél egy időben, személyesen jelen legyen.
A minősített elektronikus aláírások alatt a következőket értjük:
- AVDH,(2024. december 31-től megszűnik)
- eSzemélyi,
- DÁP alkalmazás által biztosított minősített elektronikus aláírás,2024.szeptemberétől Digitális Állampolgárság mobilalkalmazás (DÁP),amely biztosítja minden felhasználónak a minősített elektronikus aláírást. (mobil applikáció letöltése szükséges)
- eIDAS rendeletnek megfelelő elektronikus aláíró tanúsítvány
Hogyan változik az ingatlanvásárlás menete az E-ING rendszerrel?
Az új elektronikus ingatlan-nyilvántartási rendszer bevezetésével lehetővé válik a regisztrált ügyvédeknek az E-ING rendszer használata.
Önnek nem szükséges ismernie a platform működését, mivel az ügyvédek biztosítják a szükséges technikai támogatást. Azonban fontos, hogy a fentebb felsorolt minősített elektronikus aláírás meglétéről Önnek kell gondoskodnia, ennek hiányában Kormányhivatal fogja a természetes személyek azonosítását elvégezni az ingatlannal kapcsolatos jogügyletekben, ahol a várakozási idő, a növekvő igényekre figyelemmel jelentősen megnövekedhet.
Teljesen megszűnik a papír alapú okiratszerkesztés?
Nem, egy ideig még továbbra is készíthetjük az okiratokat papír alapon és aláírhatjuk kézzel. Ekkor az ügyvédnek szükséges a papír alapú okiratot elektronikussá alakítani és elektronikusan beküldeni a földhivatalba.
Mi a teendő, ha Önnek még nincs elektronikus aláírása?
- AVDH aláírás (Azonosításra Visszavezetett Dokumentum Hitelesítés)
Mindössze egy Ügyfélkapu hozzáférésre van szükségünk, azonban ezt az aláírási formát csak magánszemélyek használhatják. (2024.december végétől kivezetésre kerül)
Amennyiben nem rendelkezünk AVDH aláírással, Kormányablakban vagy online regisztrálva hozhatjuk létre.
- eSzemélyi
A szintén csak magánszemélyek számára elérhető eSzemélyihez regisztrált minősített elektronikus aláírási tanúsítvány. 2024. szeptemberétől bevezetésre került a Digitális Állampolgárság mobilalkalmazás (DÁP),amely biztosítja minden felhasználónak a minősített elektronikus aláírást. (mobil applikáció letöltése szükséges)
- Hitelesítés Kormányablakban
Amennyiben a fentiek közül Ön egyikkel sem rendelkezik, a Kormányablakba szükséges elfáradnia, ahol a kormányhivatali ügyintéző beazonosítja az ügyfelet, majd elektronikusan hitelesíti az ügyvéd által elektronikusan létrehozott meghatalmazást, amely az elektronikus földhivatali eljárásban feltétlenül szükséges.
Ugyanakkor fontos, hogy időpontot foglalni a Kormányablakban nehézkes, ezért fontos, hogy leendő ingatlanügyleteink kapcsán előre gondolkodjunk.
Szükséges ügyvéd jelenléte az ingatlanvásárláskor?
A jogi képviselet az E-ingatlanügyekben továbbra is kötelező. Fontos, hogy az Ön által választott ügyvédnek külön kamarai képzést kell teljesítenie.
Milyen feltételeknek kell megfelelnie az általam választott ügyvédnek?
- Részt vett és teljesítette a kamarai szabályzatban előírt továbbképzést,
- Rendelkezik minimum 50 millió forintot elérő kiegészítő felelősségbiztosítással,
- Nem áll az ingatlan-nyilvántartási ügyektől való eltiltás fegyelmi büntetés vagy ingatlan-nyilvántartási ügyben való eljárási jogosultság felfüggesztésének a hatálya
Mind Irodám, mind Partner Irodám rendelkezik már E-ING jogosultsággal, így örömmel segítek Önnek ingatlanügyletekkel kapcsolatban, legyen szó vásárlásról, eladásról, ajándékozásról, ingatlan bérlésről vagy bérbeadásról.
Teljes körű ügyvédi tanácsadással állok rendelkezésére az ingatlan menetének minden lépésénél. Ha kérdése van vagy tanácsra van szüksége, vegye fel velem a kapcsolatot!
Jelen cikk nem minősül jogi tanácsadásnak, és kizárólag tájékoztatási, edukációs szándékkal készült.